Roadtrip door Italië in 7 dagen

Italië is een land dat je natuurlijk wel kent van de pizza’s, pasta’s, prachtige steden en idyllische dorpjes. Het leek ons het perfecte land om een roadtrip doorheen te maken. We hadden een week, dus hoeveel konden we zien en doen zonder dat dit ten koste ging van het genieten van de omgeving? We wilden natuurlijk niet alleen maar in de auto zitten, hoewel dat met de temperaturen van + 35°C geen straf was. Lees hieronder ons Italiaanse avontuur!

Onze roadtrip route door Italië

Zie hieronder in welke route we door Italië hebben gereden. Als je links bovenin de zwarte balk op het icoontje klikt, wordt zichtbaar wat we per dag hebben gedaan.

Roadtrip door Italië: aankomst nabij Milaan (Bergamo)

De dag van vertrek: ‘s avonds is het tijd om naar Italië te vliegen. Vanaf Eindhoven duurde de vlucht naar Bergamo (nabij Milaan) ongeveer 1,5 uur. Bij het vliegveld van Bergamo konden we onze auto ophalen die we hadden gehuurd via Maggíore. We kregen een relatief nieuwe Renault Clio met iets meer dan 20.000 km op de teller.

Auto gehuurd in Italie, vanaf het vliegveld van Bergamo

Vanaf het vliegveld kon de reis naar onze eerste stop van die avond beginnen. We reden naar Salò, wat aan het Gardameer ligt. Het was een autorit van ongeveer een uur. Eenmaal ingecheckt in Hotel Eden, wat een perfecte ligging in Salo heeft en een enorme gasvrijheid, was het tijd om ’s avonds nog even het stadje te verkennen.

Salò is een van de mooiste dorpen, zo niet de mooiste, aan het Gardameer. Als je hier in de buurt bent is het zeker de moeite waard om hier even te stoppen. Je kunt hier rustig wandelen, heerlijk romantisch dineren aan het water en genieten van het uitzicht op de bergen. Zowel overdag als ’s avonds ziet Salò er prachtig uit.

Salo, aan het Gardameer

Tip: Wanneer je een vlucht boekt naar Milaan, zoals wij in de eerste instantie dachten, is het goed om het vliegveld te controleren. Wij vlogen een stuk verder naar rechts op de kaart, namelijk naar Bergamo. Hoewel dat in dit geval niets uitmaakte, omdat we toch geen stop in Milaan wilden, is het natuurlijk zuur wanneer je een stedentrip naar Milaan hebt geboekt.

Roadtrip door Italië, dag 2: Rond het Gardameer & Verona

Vanuit Salò kon de roadtrip naar Verona gaan beginnen. We reden bovenlangs het Gardameer. Het Gardameer heeft een totale oppervlakte van 370 vierkante kilometer en is het grootste meer van Italië. De totale lengte van onze route langs het Gardameer naar Verona was ongeveer 130 kilometer.

Roadtrip door Italie - uitzicht op het Gardameer

Tijdens de autorit langs het Gardameer zijn we op verschillende plekken even gestopt om van het uitzicht te genieten. Een van de plekken waar we onze eerste stop maakten was Riva Del Garda.

Riva Del Garda ligt in het noorden aan het Gardameer. We hebben hier vlakbij het strand de auto geparkeerd. Er zijn hier verschillende bezienswaardigheden, zoals een Burcht, de Rocca, en diverse stadspoorten.

Vanuit Riva del Garda hebben we onze route vervolgt met als volgende stop: Garda. Garda ligt aan de oostkant van het Gardameer.

Varen over het Gardameer, bootje huren in Garda

In Garda hebben we een bootje gehuurd om te varen over het Gardameer. Een half uur varen kostte 40 euro. We kregen een relatief nieuwe boot mee, waarmee we snel over het water konden scheuren. De uitzichten vanaf het water waren prachtig! Je hebt geen vaarbewijs nodig voor het besturen van een kleine boot.

Vanuit Garda reden we door naar Verona. Eenmaal aangekomen in Verona kon een stop bij Casa di Guilletta niet achterblijven. De borden in het centrum wijzen je zo de route naar het bekende balkon van Romeo en Juliet.

Verona - breng een bezoek aan het balkon van Romeo en Juliet

Wanneer je in Verona bent, breng dan ook een bezoek aan de Arena van Verona in de stad. Deze Arena is een antiek Romeins Amfitheater. Dit theater wordt nog steeds gebruikt en is een van de best bewaarde amfitheaters. De sfeer in Verona is gemoedelijk en het is een prachtige stad om een stedentrip naar te maken.

Roadtrip door Italie - Het Amfitheater in Verona

Wist je dat… de hele binnenstad van Verona staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO?

Roadtrip door Italië, dag 3: Gardaland & Parma

Houd je van snelle achtbanen, waterpret en een gezellige dag? Ga dan naar Gardaland. Gardaland ligt in het zuidoosten aan het Gardameer. Het is een van de grootste en populairste attractieparken van Italië.

Roadtrip door italie - Gardaland

We waren in Gardaland gedurende de COVID-19 periode. Vooraf kon je een app downloaden op je telefoon, waarmee je plekken in de wachtrij van een attractie kon reserveren. Eenmaal aangekomen bij de ingang van de attractie kon je een QR-code uit de app laten scannen als je aan de beurt was.

Het idee klinkt op papier heel goed, behalve dat een groot deel van de attractiebezoekers direct voor de ingang van de attractie bleef wachten. Zo stonden alsnog veel mensen op elkaar.

Na een bezoek aan Gardaland was het tijd om naar de westkust te rijden, richting Cinque Terre. Omdat het een langer rit was, hadden we besloten om de rit in twee delen op te splitsen. De tussenstop en overnachting was in Parma. Parma kennen we natuurlijk allemaal van de Parmaham en Parmezaanse kaas.

Roadtrip door Italie - Parma

In Parma zelf was niet bijzonder veel te doen, behalve ’s avonds de kwartfinale kijken van het EK in de stad tussen Italië en België. Gelukkig won Italië die, want het was daarna een regelrechte chaos in de stad. De Italianen weten zeker wel hoe ze een feest moeten vieren! Al toeterend rondrijden door de stad en met tientallen Italianen in een grote fontein staan: ze doen het allemaal.

Roadtrip door Italië, dag 4: Cinque Terre en naar Pisa

Vanuit Parma reden we de volgende ochtend naar Cinque Terre. Cinque Terre bestaat uit 5 dorpjes die langs de kust liggen in het Nationaal Park Cinque Terre:

• Monterosso al Mare
  • Vernazza
  • Corniglia
  • Manarola
  • Riomaggiore

De dorpjes van Cinque Terre zijn niet eenvoudig te bereiken met de auto. Het makkelijkste was om de auto te parkeren in La Spezia onder het treinstation. Op het treinstation kan je de Cinque Terra Card kopen voor € 7,50 per persoon voor één dag. Hiermee kun je heel de dag heel en weer reizen tussen de verschillende dorpjes die met elkaar zijn verbonden via een treinspoor. Met de Cinque Terre Card hoef je geen losse treintickets meer te kopen en het geeft je ook toegang tot de wandelroutes tussen de dorpen.

Roadtrip door Italie - Cinque Terre

Niet altijd zijn alle wandelroutes open. Soms worden deze ook gesloten door slecht weer of voor onderhoud. Nabij de treinstations vind je ook een kaart van hoe de wandelroutes lopen. We raden aan om de kant van de route op te gaan die zij adviseren. Zo is de wandeling namelijk eenvoudiger, dus zo veel mogelijk afdalingen. Neem tijdens je wandelroute ook meer dan voldoende water mee. Je bent minimaal 1,5 uur zoet met de trappen op en aflopen.

Leestip: Lees ook onze blog ‘Alles wat je moet weten over je bezoek aan Cinque Terre‘.

Na een vermoeiende en warme dag in Cinque Terre reden we door voor een korte stop in Pisa. Hier hebben we alleen de toren en de kathedraal die ernaast staat bezocht.

De sfeer in Pisa is anders dan in de andere plekken waar we hiervoor waren geweest. Hier word je meer ‘lastig gevallen’ door verkopers die je kleine prularia proberen te verkopen en die achter je aan blijven lopen.

Toren van Pisa tijdens de roadtrip door Italie

Na Pisa reden we door naar onze overnachting in Hotel Villa Cheli vlakbij Lucca. De lange oprijlaan van het hotel had aan weerszijden de kenmerkende Toscaanse cipressen. Dit hotel is de ideale locatie voor wanneer je jouw bruiloft in Italië wil vieren. De ligging is perfect, er is een groot zwembad bij het hotel en het heeft een luxe Toscaans uiterlijk.

Roadtrip door Italië, dag 5: Lucca, Florence, San Gimignano en Siena

Dag 5 van onze roadtrip door Italië was een drukke dag vol stedenbezoekjes. De eerste stop van de dag was in Lucca. De stadsmuur van Lucca is nog in goede staat en er is veel parkeerplek waar je de auto kwijt kunt.

Roadtrip door Italië - Lucca - Piazza dell'Anfiteatro

Wanneer je in een sportieve bui bent en je wilt eenvoudig veel zien van de stad, kun je over de stadsmuren lopen of fietsen. Bezoek tijdens je dag in Lucca ook het Piazza dell’Anfiteatro. Dit was vroeger een amfitheater en de gele huizen met groene luifeltjes rondom het plein geven deze plek ook nog aan. Naast dit plein heeft Lucca nog meer mooie pleintjes, zoals het Piazza San Frediano met daarop de oudste kerk van Lucca, de Basilica San Frediano.

Vanuit Lucca vervolgden we de reis naar Florence, met als eerste stop het uitzicht op de stad vanaf Piazzale Michelangelo. Vanaf dit plein heb je een adembenemend uitzicht over de stad, de rivier die erdoorheen stroomt, de Ponte Vecchio, de Cattedrale Santa Maria del Fiore, Uffizi, Santa Croce en het Palazzo Vecchio.

Roadtrip door Italie - Florance - Piazzale Michelangelo
Florance - De Cattedrale di Santa Maria del Fiore

De kopie van de David die op het Piazzale Michelangelo staat, stond helaas tijdens ons bezoek in de steigers. Vanaf dit plein reden we met de auto meer richting het centrum van Florence, zodat we een bezoek aan de kathedraal en de Ponte Vecchio konden brengen.

Na een paar uur in Florence te hebben rondgewandeld, reden we door naar het middeleeuwse stadje San Gimignano. In San Gimignano heb je het gevoel dat je terug in de tijd gaat. Het stadje heeft een grote stadsmuur en 14 torens! De torens hadden in het verleden een functie, maar werden vooral gebouwd als strijd tussen diverse rijke families.

Roadtrip door Italie - San Gimignano

Tip: In San Gimignano zit de ijssalon Gelato Dondoli. Deze ijssalon heeft meerdere keren de prijs voor beste Gelato ter wereld gewonnen. Dat is zeker een stop waard.

Na onze wandeling in San Gimignano liepen we terug naar de auto, welke we hadden geparkeerd op een parkeerplek net buiten de stadsmuren. Vanuit hier reden we door naar een iets kleiner vestigingsstadje, Monteriggioni. Het was een stuk minder toeristisch en de parkeerplek onderaan het dorp was vrijwel leeg.

Roadtrip door Italie - Monteriggioni

Monteriggioni is een van de best bewaarde vestigingsstadjes die er is in Italië. Het heeft een rijke historie en is veel gebruikt in tv-reclames, meerdere versies van het spel Assassin’s Creed, in diverse films en Dante heeft het ook genoemd in zijn boek De Goddelijke Komedie.

Vanuit hier reden we door naar onze laatste stop van de dag: Siena. Buiten het grote, schuin aflopende plein dat Siena kenmerkt en de grote Duomo di Siena of Cattedrale di Santa Maria Assunta, vonden we dat hier verder weinig te doen was.

Roadtrip door Italië, dag 6: rijden door de Toscaanse heuvels

Wanneer je in Toscane bent, mag je natuurlijk een trip door de Toscaanse heuvels niet overslaan. Er zijn veel dorpjes waar je het echte Italië voelt en ervaart. Er zijn daarnaast ook vele bouwwerken die op onverwachte plekken staan, zoals de Sanctuary of the Madonna di San Biagio in San Biagio.

Roadtrip door de Toscaanse heuvels

Een van de meest idyllische streken waar we tijdens onze roadtrip door Italië zijn geweest, was in de regio Val d’orcia. In het dorpje Castiglione d’ Orcia hebben we gewandeld en gegeten bij Enoteca dell’ Orcia. Bij deze kleine wijnbar hebben we de lekkerste pasta op van heel de week! De uitzichten op de heuvels vanaf het terras maakten het plaatje compleet.

Vanuit hier moesten we een flinke rit naar het zuiden maken. We vliegen namelijk terug vanuit Napels, dus moeten nog een stuk verder die kant op rijden.

De eindbestemming van deze dag is Salerno. Dit ligt rechts van de Amalfikust. Salerno is een goed startpunt om de hele Amalfikust te verkennen. We hadden een overnachting in Hotel Scapolatiello geboekt, wat meer in de heuvels bij Salerno ligt.

Uitzicht op de heuvels vanaf hotel scapolatiello

Het uitzicht vanaf het hotel is schitterend en het is een aanrader om hier te boeken. Als je dit hotel boekt, doe dat dan via hun eigen website. Het is goedkoper, alles in de minibar is dan gratis en je kunt later uitchecken.

Roadtrip door Italië, dag 7: Langs de Amalfikust en overnachten in Napels

Tijdens de laatste volle dag van onze roadtrip door Italië was het tijd voor de Amalfikust. Ondanks dat de drukte van buitenlandse toeristen meeviel, waren er veel Italianen op vakantie. Hierdoor konden we niet in veel dorpjes langs de Amalfikust stoppen, want er was simpelweg geen plaats voor onze auto. Italianen parkeren hun auto echt overal, zelfs wanneer er eigenlijk geen parkeerplek of plaats is.

Roadtrip door Italie - Stop langs de Amalfikust in Positano

Onze enige stop langs de Amalfikust was in Positano. Positano is een prachtig stadje met veel kleurrijke huisjes. De wegen lopen er meer verticaal dan horizontaal, waardoor je veel trappen moet lopen om uiteindelijk beneden bij de kust te komen. Er zijn smalle steegjes en overal tussendoor kun je genieten van het prachtige uitzicht.

Wil je échte limoncello drinken? Stop dan in een van de kleine winkeltjes die er gespecialiseerd in zijn. Je kunt naast de drank ook verschillende citroenkaarsen kopen, snoep en nog veel meer.

Vanuit Positano reden we door naar Sorrento. Sorrento is net zoals Salerno een goede uitvalsbasis om je tocht langs de Amalfikust mee te beginnen. Sorrento wordt de citroenhoofdstad genoemd van Italië. Het is ook wat kleinschaliger en het heeft veel smalle winkelstraatjes. Leuk om een paar uurtjes doorheen te wandelen.

Sorrento

Vanuit Sorrento was het tijd om naar de eindbestemming van onze roadtrip door Italië door te rijden: Napels. Tijdens onze rit naar het hotel reden we voorbij Pompeï. Helaas was het die avond al te laat om hier een bezoek aan te brengen. Gelukkig hebben we nu nog een goede reden om een keer terug te gaan.

De sfeer in Napels was heel anders dan in de andere plekken waar we tot nu toe waren geweest in Italië. Waar het in de andere dorpen en steden wat gemoedelijker was, voelde Napels in de eerste instantie wat onveiliger. Het is een chaotische stad en we kwamen er tijdens de spits aan.

’s Avonds hebben we door de stad gewandeld en kwamen we toevallig een schattig restaurantje tegen met een klein terras. Op het terras stonden verschillende soorten stoelen en bankjes, waardoor je een huiskamer gevoel had. Hierdoor kwamen we meer in de vibe van de stad en in de gezelligheid terecht. Het enige wat we over Napels kunnen zeggen is: you love it or you hate it. De stad had waarschijnlijk anders aangevoeld als we hier onze roadtrip door Italië waren gestart. Je moet de stad een kans geven om er de charmes van te zien.

Vanuit Napels vlogen we de volgende ochtend weer terug naar Nederland. Op een parkeerplaats nabij het vliegveld konden we onze auto weer terug inleveren. Vanuit hier reed er een gratis pendelbus gratis naar het vliegveld.

Onderwerpen

• Dag 1: Aankomst nabij Milaan, Salò
  • Dag 2: Gardameer & Verona
  • Dag 3: Gardaland & Parma
  • Dag 4: Cinque Terre & Pisa
  • Dag 5: Lucca, Florence, San Gimignano, Siena
  • Dag 6: Toscaanse heuvels
  • Dag 7: Amalfikust
  • Dag 8: Vertrek vanuit Napels